aktualizováno: 24.11.2016 07:30:08 

ho-vlaky

Ovládání kolejiště

Ovládání kolejiště: Ovládání jízdy vlaků - DCC, Návěstdla - mechanická i světelná


Původně jsem uvažoval o klasickém analogovém ovládání, pomocí spínacích úseků a přepínání napájení z několika regulátorů do napájecích bodů („Z“ systém) v závislosti na postavení výhybek. Asi by to bylo dosti složité, se spoustou relátek, ale měl jsem to zhruba promyšlené a troufal jsem si na to. Největší problém je na kolejových spojkách mezi „sudou a lichou“ skupinou kolejí v nádraží, kde je opačná polarita napětí a je potřeba ji přepínat ji při přejezdech.

O DCC jsem sice věděl, ale byly to pro mě něco jako čáry a kouzla, nebo SCIFI.

K rozhodování mezi ANALOGEM a DCC přispělo také i to, že spousta mých vozidel byla za svým zenitem a měla už spíše jen sběratelskou hodnotu a taky už dosti špatné jízdní vlastnosti. Z dřívějška jsem vlastnil spoustu značně nesourodých vozidel velikosti HO (22 lokomotiv a asi 120 vagónů různého stáří a stavu), většinou jsme kupovali to co zrovna bylo na trhu a navíc v obchodě odmítali prodat víc než tři stejné vagónky (aby se prý dostalo i na ostatní).

S dnešními (i když jen HOBBY, a za rozumné ceny) výrobky se staré modely nedají absolutně srovnávat. Po mnoha debatách a prohrabávání internetu jsem se nechal nalomit, hlavně panem Kratochvílem z MORAVIA model http://www.vlakymodely.cz , i když jeho názory na starší vozidla jsou někdy dosti tvrdé. Rozhodl jsem se k radikálnímu kroku - pokud se mi podaří většinu mých věcí rozumně prodat, (hlavně lokomotivy), půjdu do DCC. Vše se mi podařilo bez problémů prodat. (Více v cekci "Moje vozidla")

DCC ovládáním je odstraněn výše popsaný problém s polaritou napětí a tím odpadne spousta oboustranně přerušených kolejím, relátek a regulátorů. Přibudou jen „moduly vratné smyčky“ Lenz LK 100 (viz dále)

S DCC jsem začal takhle, set mi přinesl "ježíšek" na vánoce 2006

Lokomotivní dekodéry
Do lokomotiv používám dekodéry LENZ Silver, zatím jsem jich mám koupených deset, v lokomotivách mám už zamontované čtyři. Nebyl s nimi zatím žádný problém, jen jeden z nich nechtěl zapínat světla-bez problémů mi ho v prodejně vyměnili.

Moduly LK 100

Ve vratných smyčkách "falešné dvoukolejky" jsem použil "moduly vratné smyčky" Lenz LK 100 které automaticky přepínají „polaritu“ v oboustranně izolovaném úseku při projetí vlaku. Polarita tady ale není úplně správný výraz, já spíš teď používám pracovní označení „fáze“ a „nula“, protože je to střídavý proud. Mám je tam už zapojené a funguje to skvěle. Bohužel nejsou zrovna nejlevnější (cca. 1.300-1.500 Kč), ale vyrábět bych je nechtěl a o jiném podobném zařízení není nic známo.
Umístil jsem je poblíž úseků, ke kterým jsou připojeny - které ovládají. U izolovaného úseku v klesání pod panel je umístěn na rámu "vzhůru nohama", aby byl umožněn do budoucna přístup k seřizovacímu trimru ze spodní strany.

Druhý je umístěn u klesání za rámem kolejiště v normální poloze, přístup k trimru je zezadu.

Délka izolovaného úseku ve vratné smyčce musí být minimálně tak dlouhá jako nejdelší provozovaný vlak a radši ještě s mírnou rezervou. Pokud by se tato podmínka nedodržela, může dojít při průjezdu vlaku smyčkou ke zkratu, z důvodu kovovách dvojkolí na vozech.

Pomocí modulu LK 100 mohou vlaky v digitálním provozu projet smyčkou bez toho, že by došlo ke zkratu. Při přejezdu dělicího místa ve smyčce přepóluje smyčkový modul automaticky polaritu napájecího napětí a vlak projede smyčkou bez nutnosti zastavení nebo změny směru. Vlak může smyčkou projíždět oběma směry. U modulu je potřeba nastavit správnou citlivost. Ta je nastavitelná a provádí se trimrem (potenciometrem) na boku modulu. Při správném nastavení musí modul při přejetí dělícího místa na obou stranách odděleného úseku smyčky přepínat (bude v něm slyšet cvakat vestavěné relé). Zatím nebylo nutno tovární nastavení měnit, všechny provozované lokomotivy projíždějí naprosto plynule a bez problémů. Maximální zatížitelnost modulu je uváděna 5 A.


Mechanická návěstidla
Na starém kolejišti jsem použil jediná mechanická návěstidla (a předzvěsti) která se tehdy dala u nás koupit. Byly dosti nemodelové, ale funkční, včetně nočních signálů-přehazování zeleného a červeného stínítka na rameni návěstidla před žárovkou. Pohon byl elektromagnetickým přestavníkem, se dvěma polohami i s koncovým vypínačem. Ovládání mžikovým proudem tlačítky. Pokud nedošlo k deformaci plastového krytu teplem, fungovaly poměrně spolehlivě. Velkou výhodou bylo to, že součástí přestavníku byl spínač pro sepnutí přerušeného kolejového useku před návěstidlem. Pokud se stožár nedopatřením vylomil z krytu přestavníku, byl dost problém je opravit.

Pro osazení koncového nádraží místní trati jsem v prodejně MORAVIA model zakoupil dvě mechanická návěstidla (vjezdové a odjezdové) a jednu mechanickou předzvěst pro vjezdové návětidlo. Vábí je maloseriový výrobce pro tento obchod. Jsou pro pohon elektromagnentem s trvalým napájením. Vypadají velmi dobře, osvětlení nemají. Cena byla něco přes 300,- Kč, dělá se i dvouramenné.


Návěstidla jsem osazoval zkušebně, z důvodu prostorového rozvržení a přípravy na zaštěrkování. Vjezdové návěstidlo i předzvěst jsem bohužel z prostorových důvodů na nesprávné straně, budu k nim muset dodat příslušnou upozorňující tabuli. Návěstidlo je umístěno na plastové destičce, pod kterou je pohonný elektromagnet.

Světelná návěstidla
Na starém zrušeném kolejišti jsem měl světelná návěstidla vlastní výroby, protože se tehdy dala (a jen občas) koupit jen "německá návěstidla od PIKA. Patka-podélně provrtaný mosazný šroub M5, stožár-mosazná náplň do 4barevné propisovačky (kostra) nahoře oválná deska s otvory z MS plechu a do otvorů zaletované barevné žárovky (Č a Z).
Před nějakou dobou jsem se dostal k výprodeji návěstidel od firmy HOSAM (asi už zaniklé), které "napodobují" návěstidla AŽD. Sortiment býval dosti široký (byl i vzor SSSR) a ceny poměrně rozumné. Nejsou žádný zázrak, budou se muset ještě dost opracovat a dodělat. Výlisky mají otřepy z formy, musí se připevnit označovací desky s Č-B pruhy (ty byly přiloženy) a dosadit označení předzvěsti (s tím se výrobce neobtěžoval vůbec). Jsou osazeny LED a odpory pro 14-16V, ale bude to chtít trochu méně, nebo dodat větší odpor, svití hodně intenzivně. Komické je, že výrobce dával přívodní dráty různých barev, jen společný (+)?? je vždy stejný a k bílé je bilý. Ostatní by byly logické Č, Z, Ž, ale jsou pokaždé jiné, hnědé, modré, pruhované....(pakárna), asi používal co mu zrovna přišlo pod ruku.
Návěstidla jsem zatím zkusmo osazoval kvůli rozvržení prostoru a přípravě zaštěrkování. Osazoval jsem je do otvoru pr 13mm, vrtal jsem plochým-kopinatým-vrtákem. Otvor bude schován pod paticí návěstidla. Jsou zatím v "surovém stavu" jak jsem je vybalil z pytlíků.

Otvory pro předzvěsti (Ž-Z) vjezdových návěstidel, osazení předzvěsti (použita šablona průjezdného profilu) a obě přdzvěsti.


Vjezdová návěstidla (Ž-Z-Č-Ž). Dal jsem je i vlevo, (i předzvěsti), pro jízdu po "nesprávné koleji", bude tam trvale svítit červená.


Odjezdová návěstidla na pravém zhlaví sdrožená i pro posun (Z-Č-B-Ž). Některá jsou z prostorových důvodů na nesprávné straně, buhužel je nutno dělat kompromisy.


Trpasličí návěstidla na pravém zhlaví, pro posun.


Odjezdová návěstidla na levém zhlaví, opět některá z prostorových důvodů na nesprávné straně.


Detaily návěstidel, pro posun a odjezdová.
TOPlist