aktualizováno: 24.11.2016 07:30:08 

ho-vlaky

STARÉ KOLEJIŠTĚ HO - nostalgie
Staré kolejiště ve velikosti HO - popis


První možnost na stavbu kolejiště se naskytla, když rodiče pořídili chatu na Vysočině. Stavět jsem začal asi kolem roku 1980. Táta mi tehdy udělal rám a zbytek jsem dělal sám. Měl jsem po dědovi krabici starých katalogů všech možných evropských výrobců vláčků, kde byly úplně jiné věci než v našich knížkách a z těch jsem taky vzal nějaké nápady. Dneska už hodně z těchto firem ani neexistuje.

Použité metody a postupy dpovídají možnostem a materiálům běžně dostupným v době stavby, asi 1980-1992. Neboli stavěl jsem z toho co bylo běžně (nebo aspoň občas) k sehnání. Kolejivo plechové PIKO, ze začátku s papírovými pražci, později jsem je vyměnil za plastové. Výhybky některé staré několik i novějších (ty byly míň spolehlivé). Na rámu je vcelku sololit, pod tratí ve stoupání taky, vypodložený špalíky. Koleje jsou přibité hřebíčky. Krajina je udělaná z pěnového polystyrénu s posypy tehdy oblíbenými a dostupnými barevnými pilinami, ale nebyla úplně dokončená. Stromečky-směs toho co se dalo sehnat, nic není vlastní výroby. Most byl koupen na dovolené v NDR, stejně jako spousta autíček. Mám je ještě schované, na jejich zdokumentování časem taky dojde. Domečky byly z různých zdrojů, některé ještě papírové (např. nádraží), jiné novější už plastové. Stavba trvala dost dlouho, ale většinou to byly jen víkendy od jara do podzimu, a bylo potřeba se občas taky věnovat něčemu jinému. Podkroví na chatě bohužel nebylo moc dobře zaizolované a kolísání teplot kolejím moc nesvědčilo - místy stále korodovaly koleje, hlavně kde se letovalo.


Kolejiště bylo plně provozuschopné. Ovládání bylo samozřejmě analogové, pomocí odpojitelných úseků (viz. ovládací pult) a asi 30ti telefonních relé pro stavění vlakové cesty jedním tlačítkem a vazby postavené cesty s návěstidly a jejich krycími úseky. Projetí úseku opačným směrem zajišťovaly diody (KY701). Usměrňovač v pultu je pro vlak a pro relé. Pro napájení bylo použito pro tento účel silně předimenzované trafo POBS, které bylo k dispozici (umístěno v samostatné skřínce). Pro trakci nemělo vhodné napětí, vyřešili jsme to přivinutím vinutí s odbočkami na stávající vinutí. Pult byl připojen s trafem „silovým kabelem“ (lanka 2mm2 prostrčená vhodnou bužírkou) a nožovým konektorem vzadu na pultu. Propoj pultu s kolejištěm, reléovou skříní a dále byl pomocí kolíkových konektorů a kabelu z tenších lanek, opět v bužírce.


Návěstidla byla vlastní výroby. Oválná deska z Ms plechu 1mm, do ní zaletované žárovičky, některé i se stínidlem z tenkého plechu. Stožár byl dělaný z náplně do 4 barevné propisovačky, dole nalisovaný do provrtaného Ms šroubu M5.


Po roce 1980 se nějakým omylem na trhu dokonce objevily troleje, ale sloupy už samozřejmě ne. Šel jsem to toho, sice to fungovalo, ale po zkušenostech bych trolejové vedení už znovu asi nedělal. I když je efektní (a s dnešními možnostmi určitě ještě víc) je to zdroj problémů, hlavně s úklidem a s opravami případných defornací pri provozu a úklidu. Sloupy - Ms kulatina 3mm, dole závit, matička nahoře nad panelem i dole ze spodní strany. výložníky Ms 1mm (svařovací drát). Výložník je kolem sloupu obtočen a zapájen, spoje výložníků podobně-uděláno očko, nasunuto, zapájeno. Izolátor naznačen stočeným drátkem. Potom opracováno jehlovými pilníčky a nabarveno. Přes nádraží jsem vyrobil "trolejové brány" - jen natáhl Ms 1mm a na ni dal troleje, ale moc se to deformovalo. Vyhrál jsem si i s ukončením trolejí.


Na chatu už asi od roku 1995 moc nejezdíme (manželce se tam zrovna moc nelíbí, atd.), a vláčky se vzaly domů. Když jsme občas přijeli, sundal se igelit a kluci si tam něco chvíli pustili, nebo taky postrkovali a pouštěli nějaké zbylé staré vagonky. Bohužel kolejiště bez údržby začalo pomalu chátrat. Pak jsme taky zjistili, že myši (potvory) ožraly z některých drátů izolaci a to už se nikomu nechtělo opravovat.

Tím další práce na kolejišti skončily, momentálně je ve stavu postupného rozebírání. Některé domečky asi upravím (patina, osvětlení, … i když je to někdy horší, než stavět novou stavbu), a použiji na novém kolejišti.

Demontované kolejivo i troleje jsem prodal na AUKRU, vše jsem vystavil za velmi rozumné ceny s podrobným popisem stavu, a vše se prodalo. Prostě člověku je nějak líto to přímo vyhodit .......


O zbytky kolejiště projevil zájem jeden kolega z Prahy. Odstrojený panel jsem rozdělil na tři rámy a dovezl domů. Po dlouhém dopisování kolega přijel a kolejiště si odvezl. Snad mu ještě poslouží a já mám nakonec radost, že jsem ho úplně nevyhodil. Pokud z toho ještě něco bude a kolega něco nafotí, vystavím určitě nějakou fotodokumentaci.


TOPlist