aktualizováno: 24.11.2016 07:30:08 

ho-vlaky

Rozpojovače ROCO

Rozpojovače ROCO


Protože budu občas potřebovat rozpojit vlaky, obzvlášť v koncovém nádraží místní trati a i jinde, zakoupil jsem už před nějakou dobou rozpojovače ROCO. ( Do výroby rozpojovačů z telefonních relé se mi moc nechtělo a už jich taky nemám moc navíc). Už dlouho jsem měl doma jeden, koupený na vyzkoušení, ale když jsem se ponich začal na jaře shánět, nikde nebyly, objevil jsem je tady: http://www.hifishop.cz/DetailPage.asp?DPG=133237 . Tou dobou nebyly údajně nikde k dostání ani oficiální dovozci je nenabízeli. Teď už by snad zase měly být, výrobce je má znovu v programu. Rozpojovač se montuje pod panel, pohon je stejný jako u koleje s rozpojovačem, kde je montován vedle koleje. Balení obsahuje vše potřebné pro montáž, včetně návodu a šroubků.



Obsah balení: pohon-jde jednoduše sundat ze tákladové desky, táhlo, vední, dva můstky, šablona pro montáž, šroubky a jakási "značka"?
Zvolíme si umístění rozpojovače a i místě můstku vyřízneme pražce. Občas se trefíme i do vedlejšího, ale to se pak zaretušuje. Za pomocí šablonky vyvrtáme v místě můstku otvor 3mm a další ve vzdálenosti 40-48 mm (vpravo, nebo vlevo, podle toho jak budeme montovat pohon). Tento druhý slouží pro fixaci pohonu při montáži. Já jsem měl montáž zjednodušenu otočením panelu s nádražím "vzhůru nohama" u ostatních montovaných pod hotový panel to bude horší. Otvor pod můstkem se následně převrtá na 10mm a zasune se do něj vedení. Základová deska pohonu má také vedení, které zapadne do otvoru zespodu. Pokud nechceme upravovat výškuvodícího dílu, tak z jeho rozměru plus zasunutí vedení v základovédesce vychází minimální tloušťka panelu cca. 12 mm. Můj je z překližky5 mm + 2mm korek, takže jsem pohon podložil odřezkem dřevotřísky 8 mm,kterou jsem přilepil (je vidět vyteklé lepidlo) a shora pojistil dvěmavruty mezi pržci (ty se schovají při zaštěrkování), protože lepidloještě nebylo úplně zatuhlé a chtěl jsem pokračovat. Do druhého otvoru zasuneme šablonu, usadíme základovou desku a přišroubujeme dodanámi vruty. Nasadíme pohon, ale zjistíme, že táhlo jde dobře umístit jen před jeho "docvaknutím". Takže znovu sundáme, nasadíme táhlo a zacvakneme na místo.


Správnou délku táhla určíme zase pomocí šablony (co čouhá ven, přijde odříznout), doporučuji s rezervou, zkrátit se dá vždycky. Správně můstek má dosednout ve spodní (klidové) poloze celou plochou na podklad. Můstky jsem zatím  jen nasadil, drží dobře. Nakonec prostrčíme shora táhlo s můstkem, masadíme na pohon a ten zacvakneme na místo.


Pohon v "klidové" a "pracovní" poloze a to stejné ze strany panelu.

Ve spodní poloze je rozpojovací můstek skoro schován mezi kolejemi.

Na konci káblíku je sice konektor, ale zcela nepoužitelný. Navíc nechápu, jak ho podle návodu chtějí připojit k ovládacímu panelu, má tak max. 20 cm. Nakonec se stejněě odstříhne a napojí delší dráty k ovládání. Bylo mi doporučeno napájet stejnosměrným proudem, ůdajně cívka nebude tolik "vrčet". To jsem zatím nezkoušl, uvidíme. Ještě taky musím vyzkoušet a nafotit rozpojování vozů, na to zatím nebyl čas.

Dostal jsem se k tomu, abych vyzkoušel funkčnost rozpojovačů (i na žádost některých kolegů). Zatím jen při "ručním popojíždění".
Nejdříve jsem udělěl zkoušku s klasickým třmenovým spřáhlem, která mám (zatím) prakticky na všech vagonech, tady jsou použita první dva nákladní, co mám na zkoušení. Rozpojení proběhlo naprosto bez závad.

Dál jsem vyzkoušel krátká spřáhla ROCO, to jsem mněl namomtované na rychlíkových vozech PIKO. Ty tam asi nebudu rozpojovavat, ale pro vyzkošení a ilustraci stačí. Tady byla funkce ještě lepší, zvedací část spřáhla nádherně sklouzla po můstku rozpojovače.

Taky používám ještě krátká spřáhla FLEISCHMANN, ale ty jsem na ničem teď neměl namontované, ale předpokládám, že funkce rozpojení bude taky fungovat bez problémů. Doplním později.

Ještě bych dodal moji zkušenost s krátkými spřáhly ROCO a FLEISCHMANN.
- obojí fungují velmi dobře
- ROCO je trochu "zranitelnější" - hrozí nebezpečí poškození (ohnutí) zobáčku spřáhla při uložení do krabičky
- ROCO se možná o trochu snadněji spojuje při sunutí vozů
- FLEISCHMANN má trochu pevnější spojení, neumožňuje prakticky žádný vertikální pohyb ve spojení spřáhel. Dělalo mi to problémy u     delších (rychlíkových) vozů, protože mám přechody do a ze stoupání v zatáčkách
(z prostorových důvodů), i když jsem se snažil udělat velmi pozvolné přechody. Vozy se navzájem vyhazovaly z kolejí.
- ROCO umožní mírný vertikální pohyl ve spojení spřáhel, takže u něj tento problém nenastává.
- FLEISCHMANN je trochu dražší, přesné ceny teď neznám.

Rozpojovače v nákladové části "hlavního" nádraží
Provedl jsem namontování dalších rozpojovačů, u kusých kolejí u skladiště a u nákladní rampy.
Na vrchní stranu panelu jsem nakreslil polohu lišt rošktu rámu, abych měl přehled kam montovat. Kolj u skladiště a dvě u rampy. Ze spodní strany panelu jsem přilepil a shora přitáhla vrutem dřevěnou destičku, na kterou namontuji rozpojovač. Následovalo provrtání
otvorů 3mm a převrtání na 10mm. Do panelu je zasunuto vodící pouzdro táhla.


Na dřevěnou destičku jsou namontovány základové desky rozpojovačů.

Táhla s rozpojovacími můstky. Táhla je dobré trochu obrousit ze všech stran na smirkovém papíru, aby lépe "chodila" ve vedení a nedrhla. Kompletní namontované rozpojovače a nachystané vedení na první koleji nádraží.
TOPlist